Hutang kereta adalah
hutang yang dimiliki oleh hampir 3/4 dari jumlah keseluruhan isi rumah
Malaysia. Harga kereta yang mahal membuatkan ramai yg tidak mampu membeli
kereta secara tunai. Rata2nya membuat pinjaman bank dengan tempoh bayaran
antara 5-9 tahun dan dengan purata bayaran minimum sebanyak RM500. Selalunya,
sebaik tamat tempoh pinjaman dan selesai hutang, kereta yang dibeli sudah
manjadi 'obsolete' dan pengguna selalunya akan menempah kereta baru dan membuat
'loan' yang baru. Begitulah seterusnya, sehingga sudah bersara pun masih
berhutang untuk membeli kereta.
Laporan Kajiselidik Pendapatan dan Kemudahan Isi
Rumah 2009 (Household Income and Basic Amenities Survey Report 2009) oleh
Jabatan Statistik mendedahkan fakta-fakta berikut;
1. 53% dari keseluruhan isi rumah di Malaysia
hanya berpendapatan RM3,000 ke bawah sebulan;
2. 71.9% dari keseluruhan isi rumah di Malaysia mempunyai atau menggunakan
kereta;
3. Jumlah hutang kereta persendirian adalah hutang kedua terbesar selepas
hutang rumah kediaman, berjumlah RM134.2 bilion pada akhir Mei 2012; dan
4. Jumlah hutang kereta persendirian telah meningkat sebanyak RM16 bilion atau
14% dalam tempoh 18 bulan, berbanding RM118 bilion pada November 2010.
Memandangkan kenderaan bukan lagi suatu bentuk 'kemewahan' tetapi keperluan,
maka mungkinkah perlu ada suatu mekanisme atau pendekatan terancang dan teliti
ke arah memastikan semua rakyat Malaysia mampu mempunyai kenderaan tanpa
terbeban dengan hutang-piutang yang keterlaluan? Sekurangnya tempoh hutang
berkurang kepada 3-4 tahun saja dengan jumlah bayaran yg sama. Justeru, amat
beruntunglah andai ada cerdik pandai, pengkaji dan penyelidik di Malaysia dapat
menyumbang idea kepada pihak yang berkaitan agar dapat dikurangkan bebanan
hutang ini utk kemaslahatan majoriti rakyat Malaysia..
Tuan Nisar Ahmad
Pensyarah Fakulti Syariah Undang-undang (FSU)
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
No comments:
Post a Comment